Přetrvávající závan vůně nás může přenést do jiného času a místa s mimořádnou živostí, protože náš čich je přímo spojen s limbickým systémem, primitivní částí našeho mozku, kde jsou emoce a vzpomínky ukládány a zpracovávány.
Vůně a paměť jsou jasně propojeny: ať už jde o všudypřítomné vůně první dovolené ve Středomoří, dřevité vůně podzimního večera, exotickou vůni koření v kuchyni vaší babičky nebo parfém, který nosí vaše první přítelkyně.
Vůně více než stimulují paměť a touhu, mohou také ovlivnit naše chování v přítomném okamžiku a vyvolat fyziologickou reakci. Mnoho vůní má silné asociativní vlastnosti a snadno mění náladu, podporuje zvýšenou bdělost a pozitivitu nebo vytváří pocity klidu, klidu a relaxace. Mohou být užitečné při zmírňování stresu, zmírňování nespavosti, zajišťování jasnosti a soustředění. Mezi osvěžující a revitalizující vůně patří: pomeranč, citrus, grapefruit, citron, limeta, cypřiš, eukalyptus, máta peprná, borovice, čajovník, tymián. Mezi uklidňující a relaxační vůně patří: vanilka, levandule, santalové dřevo, palisandr, kadidlo, neroli, heřmánek a jasmín.
Je zřejmé, že nejjednodušší způsob, jak tyto výhody zjistit, je zkoušet vůně, ale ujistěte se, že to děláte, když se jste v dobrém fyzickém stavu a v dobré, pozitivní náladě, protože to vše hraje velkou roli.
Dopřejte vůni čas, aby se na vaší pokožce rozvinula; po asi 20 minutách svěží citrusové vrchní tóny ustoupí květnatým, kořeněným a dřevitým tónům srdce. Každý zažívá vůně jinak, kvůli jedinečným osobním emocím, které jsou s nimi spojeny. Nedávný vědecký výzkum však ukázal, že většina lidí má tendenci upřednostňovat vůně, které dokáže správně identifikovat, například vanilku nebo posekanou trávu.
Pokud se rozhodnete nosit vůni, nacházíte velice efektivní způsob, jak zlepšit svou pohodu a sebeúctu. Není proto divu, že se mnozí z nás rozhodnou nosit parfém i během karantény, kdy fyzicky nesdílíme prostor s jinými lidmi a komunikujeme pouze digitálně, protože jeho vlastnosti zvyšující sebedůvěru jsou pro nás trvale prospěšné a poskytují stupeň emocionálního pohodlí.
Vzhledem k nepopiratelné síle vůně pozitivně ovlivnit náladu se zdá být rozumné používat vůni jako nástroj ve své zbrojnici, která spolu s výběrem oblečení a perfektní úpravou může promítnout silné a pozitivní asociace do světa. Podpisová vůně se stane něčím, díky čemuž budete vyčnívat z davu a budete nezapomenutelní. Vaše vůně je završením oblečení, které nosíte, stejně jako doplňkem jako manžetový knoflíček nebo kravata. Najděte tedy vůni, která odráží vaši náladu, příležitost a vaše oblečení. Je tedy dobré mít na výběr.
Pamatujte, že vůně také nesou silné časové a sezónní asociace. Svěží citrusová vůně, jako je kolínská voda West Indian Limes nebo kolínská Freshman, nebo kořeněná oceánská vůně kolínské 1805, původně vytvořená pro lorda Palmerstona, vyjádří obchodní nadšení a vitalitu, zatímco těžší, dřevitější, více orientální vůně může mít více nočních konotací. Složitá směs dřevitých podtónů s kořeněnými orientálními tóny v kolínské Grafton šíří smysl pro kultivovanou sofistikovanost, zatímco kořeněné srdce kolínské Trafalgar s muškátovými, hřebíčkovými a levandulovými vůněmi je urbánní a kosmopolitní.
Nepoužívejte silné množství vůně; vaším cílem je podnítit a dráždit, ne dusit a zaplavit. Naneste parfém na hrudník a krk a pokud vůni stále cítíte pět nebo deset minut po aplikaci, máte to správně.
Nosit dobrou a dobře vybranou vůni především ukazuje, že vám na věci záleží, že si vážíte lidí, se kterými komunikujete; což je charakteristickým znakem dobrých mravů.